Nočné orientačné preteky 2017

Nočné orientačné preteky (alebo tiež NOP, či Nočák) už majú dlhú históriu. Prvýkrát sa konali pri príležitosti Dňa študentov v roku 1972. Tento rok sa konal už 45. ročník. Preteky organizuje vodácky klub Kamikse. Konajú sa vždy po Dni boja za slobodu a demokraciu, teda v druhej polovici Novembra.

Inštruktori Splavujeme.sk sa pretekov zúčastňujú pravidelne. Niektorí pretekajú pod našou "vlajkou" iný pretekajú za tímy Kamikse, keďže veľa z nás je zároveň členom tohto Košického klubu. Tento rok nebol výnimkov a záujem o preteky malo viacero z nás.

Minulý rok tím Splavujeme.sk získal pódiové umiestnenie a väčšina z minuloročných členov tímu chcela tento rok zvíťaziť. Ja som zhodnotil svoje natrénované kilometre a rozhodol sa opäť nepatriť do tímu pomýšľajúceho na najcennejšie medaily. Týždeň pred pretekmi ma však kamaráti presvedčili aby som tento rok aspoň išiel na vodu v rekreačnom tíme. Spolu s našim elitným tímom, ktorí svojho štvrtého člena získal na poslednú chvíľu, sme sa teda 5 dní pred pretekmi zaregistrovali. Ja som sa dostal do tímu s Ivkou, Jančim a Milošom a členovia Splavujeme Elite tímu nakoniec boli Zuzka, Adam, Feri a Ľuboš.

Okrem prípravy našich lodí sme taktiež pomohli s prípravou vecí potrebných na organizáciu pretekov. V deň konania pretekov - v sobotu som vyrazil spolu s Marošom a Dankou na Ružín. Elitný tím z Košíc odchádzal až neskôr, nakoniec ale všetko včas stihli.

Pred štartom pretekov nastali menšie komplikácie s registráciou, ktoré sa ale organizátorom podarilo vyriešiť. Otvárací ceremoniál začal okolo 14tej hodiny. Riaditeľ pretekov pripomenul pravidlá. Súťažia hliadky 2 plavidiel. Kanoe, kajaky alebo paddleboardy, tie mali tento rok na pretekoch premiéru. Preteky majú 2 etapy. 1. začína hromadným štartom a úlohou tímov je nájsť svoju kartičku pri jednej z tabúľ. Kartička má určenú polohu azimutom. Taktiež by si mali pretekári zapamätať polohu všetkých šiestich tabúľ. 2. etapa sa koná za tmy, posádky štartujú v opačnom poradí ako prišli do cieľa 1. etapy s 5 minútovými rozostupmi. V tme je potrebné nájsť všetky tabule a označiť si pri každej z nich kartičku. Na konci sa sčítajú časy jednotlivých etáp a prípadné penalizácie za nenájdenie azimutu alebo tabule.

Nástup na vodu

Po príhovore sme nasadli na vodu. Lode bolo potrebné zoradiť do línie (naštastie je Ružín na mieste štartu dostatočne široký). Tri, dva, jedna... štart! Vyrazili sme. Ja som si chvíľu hľadal správnu polohu na sedenie, ale to čo sme s Milošom na štarte stratili sme za chvíľu dobehli. Miloš pádloval naozaj dobre a to napriek tomu, že v kanoe sedel prvýkrát. Ani naše tempo však na najrýchlejšie lode nestačilo, Elite tím bol za prvou zákrutou ďaleko pred nami.

A je odštartované

Naša kartička určená azimutom bola ukrytá pri tabuli číslo 2. Chvíľu nám zabralo než sme ju našli. Najmä pre strmý terén v okolí tabule. Našu druhú kanoe, ktorá nás počas hľadania kartičky predbehla, sme už nedokázali dobehnúť. Neskončili sme však zle. Po ceste sme ešte pár lodí obehli a do cieľa sme prišli s výsledným časom 1 hodina a 21 minút. Na Elite tím sme však stratili 20 minút. Predbehnúť ich dokázala iba dvojica kajakárov aj to však len o 5 sekúnd. Možno vedia ukrajinci lepšie behať :D (posledných 200m do cieľa je potrebné prejsť po brehu).

V cieli 1. etapy sme sa občerstvili, pripravený bol guláš a teplý čaj. Niektorí sme si dali aj zopár pív na doplnenie vitamínov :).

2. etapa začínala o 17tej. My sme mali plánovaný štart o 18:00. Bola tma, ale počasie bolo celkom príjemné, videli sme aspoň obrysy brehov. Prvú tabuľu (s číslom 6) sme našli na prvý pokus. S tabuľou číslo 5 sme však mali problémy. Začalo snežiť a aj s baterkami sme videli len na 10 metrov. Okrem našich dvoch lodí hľadala tabuľu ešte jedna kanoe z inej posádky. Nakoniec sa nám však aj túto tabuľu podarilo nájsť. Pri 4tej tabuli sme dobehli Maroša (jeho tím štartoval 5 minút pred nami, ale Janka nemohla ísť na vodu a tak bol v kanoe Maroš sám). Tretiu a 2. tabuľu sme našli ľahko. S 3. a 1. nám pomohli aj Janči s Ivkou. Od prvej tabule sme tak išli bok po boku až do cieľa.

Pristáli sme takmer narovnako s ďalšími dvoma loďami z iných tímov. Tie boli naozaj rýchle, keďže štartovali asi 30 minút po nás. V cieli už bola aj jedna kánoe z nášho Elite tímu.

Opäť sme sa občerstvili v stane a počas čakania na výsledky sme si ešte zakúpili pivá. Asi o pol jedenástej priniesli výsledkovú listinu. Elite tím mohol začať oslavovať. V druhej etape síce boli asi o 8 sekúnd pomalší než druhý tím v poradí, ale náskok z prvej etapy si udržali. Vyhodnotenie a odovzdávanie cien prebehlo okolo 11tej večer. 1. miesto v kategórii C2 mix získal tím Splavujeme Elite (Zuzka, Fero, Adam a Ľuboš), 2. miesto tím Kamikse (Danka, Branko, Dano a Fero) a 3. miesto tím UPJŠ (Zuzka, Peťo, Paľo a Fero). Tieto tímy nemali konkurenciu. Rozdiel medzi 3tím a 4tým tímom bola pol hodina!

Víťazi kategórie C2 mix

Po vyhodnotení sa časť účastníkov vybrala domov. Pomohol som im vytlačiť autá a vytiahnuť prívesy s loďami na cestu, keďže všade bolo blato a šmýkalo sa. Väčšina ľudí ale ostala cez noc na mieste, spali sme buď v chate, v stanoch alebo v autách. O polnoci prebehol tradičný polnočný chorál v tuneli.

Výsledky NOP 2017

Ráno sme ešte pobalili veci, upratali chatu a vybrali sa späť do Košíc. Vodácka sezóna je teda oficiálne ukončená. Nemusíte sa však báť, pádlujeme aj v zime ;). Aj vy sa môžete pridať na kajakársky bazén, kde sa môžete naučiť eskimovať.